Indywidualne czynniki chroniące oraz czynniki wynikające z relacji szkoła-rodzina oraz czynniki ryzyka

Czynniki ryzyka i czynniki ochronne dla zdrowia psychicznego dziecka
Obszar Czynnik chroniący Czynnik ryzyka
Czynniki indywidualne
  • Rozwinięta wytrwałość
  • Rozwinięta kompetencja samokontroli
  • Pozytywne nastawienie do wyzwań
  • Nastawienie na rozwój osobisty i edukacyjny
  • Umiejętność radzenia sobie z sytuacjami stresującymi
  • Pozytywne postrzeganie swojego ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Zdrowy rozwój fizyczny, aktywność fizyczna
  • Prawidłowy rozwój intelektualny
  • Wysokie poczucie własnej wartości
  • Umiejętność radzenia sobie z emocjami, regulacja emocji
  • Umiejętność radzenia sobie z trudnościami i problemami
  • Umiejętności komunikacyjne
  • Wchodzenie w relacje
  • Prawidłowy poziom wyspania i wypoczynku
  • Umiejętność zarządzania sobą online („w sieci”)
  • Brak rozwiniętej wytrwałości i samokontroli
  • Wczesne dojrzewanie
  • Niskie poczucie własnej wartości
  • Poczucie niekompetencji
  • Lękliwość
  • Słabe umiejętności komunikacyjne
  • Brak umiejętności konstruktywnego radzenia sobie z trudnościami
  • Ucieczkowy charakter
  • Nieśmiałość
  • Nieumiejętność radzenia sobie z emocjami
  • Nieumiejętność regulacji emocji
  • Zainteresowanie używkami
  • Podatność na technologie
  • Niedojrzałość emocjonalna
  • Niedojrzałość intelektualna
Czynniki rodzinne w kontekście szkolnym
  • Pozytywne relacje rodzic-dziecko w kontekście szkoły i edukacji szkolnej
  • Rodzice zapewniający dziecku poczucie bezpieczeństwa przez trzymanie się struktur, zasad (“przewidywalność”)
  • Rodzice wspierający dziecko w jego/jej przedsięwzięciach, wspierający rozwój pasji
  • Przejrzyste oczekiwania
  • Wartości wyznawane przez rodziców zgodne z ich zachowaniem oraz wymaganiami ze strony szkoły
  • Wspólne spędzanie czasu wszystkich członków rodziny
  • Współpraca rodziców z wychowawcą
  • Współpraca rodziców z nauczycielami /opiekunami zaangażowanymi w proces opiekuńczo-wychowawczy i wychowawczo-profilaktyczny
  • Depresja rodzica
  • Konflikt dziecko-rodzic w kontekście szkoły i edukacji szkolnej
  • Konflikt rodzic-szkoła
  • Zaniedbanie wychowawcze
  • Brak współpracy z placówką
  • Różnice kulturowe
  • Negatywne środowisko rodzinne (w tym nadużywanie substancji psychoaktywnych przez rodziców)
  • Maltretowanie, krzywdzenie
  • Rozwód rodziców
  • Konflikty wewnątrz rodziny
  • Rodzice doświadczający trudności emocjonalnych
  • Brak nadzoru rodzicielskiego
  • Rodzice nienawiązujący relacji
  • Choroba psychiczna w rodzinie
  • Wykorzystywanie seksualne

Pytania sprawdzające

1. Rozwinięta wytrwałość oraz kompetencje komunikacyjne to: