#takuczę

zobacz więcej na Instagramie

Sieć budowana nieformalnie przez nauczycieli, nauczycielki, edukatorki i edukatorów z całej Polski na social mediach, w szczególności na platformie społecznościowej Instagram. Jak opowiada pomysłodawczyni akcji Urszula Jasieńska (@ulauczy): „Dużo jest w internecie edukacji. Jest w internecie całe mnóstwo rozwiązań – co zmienić, jak zmienić, na co zmienić. I dlaczego najlepiej byłoby w ogóle to wszystko zburzyć i zacząć od początku. Bo ten system jest zły. Bo to XIX wiek, zabór pruski, przesądy i zabobon. Wiecie, czego jest w internecie mało? Albo raczej kogo? Nauczycieli. Ludzi, którzy codziennie wchodzą do klasy i tak po prostu… uczą. Mało jest naszej pracy, naszej rzeczywistości, naszych własnych refleksji”. Ze swoistej frustracji ciągłymi narzekaniami, Urszula zapoczątkowała trend, który ma promować ciekawe rozwiązania wykorzystywane w pracy edukacyjnej na wszystkich lekcjach. Są to rozwiązania nowoczesne, wspierające zdrowie psychiczne zarówno dzieci, jak i dorosłych w ich otoczeniu.

Narzędzia i rozwiązania prezentowane w ten sposób mają wzmacniać postawy nauczycieli w obliczu trudności, z którymi spotykają się każdego dnia. „Śmiem twierdzić, że nauczyciele, którzy rzeczywiście pracują w szkole, najzwyczajniej w świecie nie mają na to czasu. Coraz częściej dochodzę też jednak do wniosku, że już nie możemy sobie na to pozwolić. Nie możemy pozwolić, by dyskusja o edukacji odbywała się bez nas”. Jeśli jesteś nauczycielem lub nauczycielką, którzy działają aktywnie, warto zaprezentować swoje pomysły online, dołączając hasztag #takuczę, automatycznie znajdując się w zestawieniu z innymi, aktywnymi edukatorami z całego kraju.

Jasieńska w swoim poście, wyjaśnia, co właściwie oznacza #takuczę:

„#takuczę – takich używam metod, takich narzędzi, takich materiałów. Czasem moje lekcje wyglądają jak koncert Iron Maiden, a czasem to kilka post-itów przyczepionych do niedomytej tablicy. Czasem przynoszę do klasy 10 kg kamieni, a czasem zadaję jedno prowokujące pytanie.

#takuczę albo raczej „Tak, uczę” – Moja praca przynosi efekty. Moi uczniowie zdobywają na zajęciach nową wiedzę, umiejętności i doświadczenia.

#takuczę się. Nieustannie. Czytam, oglądam, rozmawiam”.

Superbelfrzy RP

zobacz więcej na stronie internetowej

Superbelfrzy RP to ciesząca się estymą w środowisku edukacyjnym grupa nauczycieli i nauczycielek pasjonujących się swoją pracą i chętnie dzielących się swoimi doświadczeniami oraz pomysłami na działanie. Osoby szukające inspiracji i wzmocnienia w pracy nad trudnymi tematami z młodzieżą znajdą dużo na otwartym blogu społecznościowym prowadzonym przez grupę, który jest poświęcony niezależnej publicystyce oświatowej. Warto zwrócić uwagę, że publikowane na stronach teksty są prywatnymi opiniami ich autorów, więc mogą być dyskusyjne, ale jednocześnie zachęcać do dyskursu i innowacyjności w obszarze edukacji. Grupa składa się z czynnych zawodowo nauczycieli, trenerów i edukatorów stosujących technologie w codziennej praktyce nauczania na różnych etapach i poziomach, w tym także osoby pracujące z osobami dorosłymi.

Grupa Superbelfrzy RP funkcjonuje na Facebooku jako grupa zamknięta i ograniczona liczebnie (150 osób) https://www.facebook.com/groups/superbelfrzy/. Jak czytamy na stronie: „Formuła zamkniętej grupy Facebooka sprzyja luźnej, swobodnej i szczerej rozmowie na czasem mocno kontrowersyjne tematy, pozwala też na powstanie zintegrowanej społeczności wzajemnie się uczącej – stąd ograniczenie do 150 osób”.

#poniedziałekzedukacją

zobacz więcej na Instagramie

Nieformalna sieć nauczycieli i nauczycielek oraz innych osób związanych z edukacją, mająca charakter cyklicznych wyzwań tematycznych. Działania kierowane są do osób aktywnych w mediach społecznościowych, w szczególności na Instagramie.

Aby dołączyć do akcji na Instagramie, konieczne jest przygotowanie postu w zaplanowanym temacie oraz przypisanie hashtagu #poniedziałekzedukacją. Celem akcji jest stworzenie instagramowej edukacyjnej rodziny oraz motywacja do działania. Założeniem jest wzajemne wspieranie się osób będących w społeczności.

Pozytywny Rozwój

zobacz więcej na stronie internetowej

Celem projektu jest rozpowszechnienie informacji ze zdrowiem i kondycją psychiczną wśród studentów, nauczycieli i wykładowców akademickich.

W projekcie położony jest również nacisk na docieranie do wszystkich grup odbiorców poprzez szeroko zakrojone działania medialne: prowadzenie aktywnych profili w mediach społecznościowych, działania viralowe, publikacje informacji i artykułów w mediach tradycyjnych, webinary dla nauczycieli, pracowników placówek szkolno-wychowawczych oraz studentów.

Materiały dostępne w projekcie są nastawione na wzmacnianie zdrowia psychicznego nauczycieli i edukatorów, w szczególności poprzez specjalistyczne książeczki informacyjne z ćwiczeniami, algorytmy oraz infografiki.