Czynniki ryzyka
Aby skutecznie wprowadzać strategię zintegrowanej edukacji łączącej działania dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze i profilaktyczne na rzecz zdrowia psychicznego, konieczne jest rozpoznanie organizacyjnych czynników ryzyka.
Organizacyjne czynniki ryzyka bezpośrednio wpływające na zdrowie psychiczne | ||
---|---|---|
Zadania domowe | Nadmierna liczba zadań domowych, w większości odtwórczych i nieuruchamiających ciekawości poznawczej. | Nadmierne obciążenie psychiczne uczniów i uczennic. |
Brak wiedzy nauczycieli o obciążeniu uczniów obowiązkami i zajęciami pozalekcyjnymi. | Spadek motywacji. | |
Brak konsultacji nauczycieli w ustalaniu liczby zadawanych prac domowych oraz harmonogramu sprawdzianów. | Zmęczenie i wypalenie uczniowskie. | |
Organizacja pracy nauczycieli | Obciążenie dydaktyczne nauczycieli. | Wyczerpanie zasobów osobistych nauczycieli. |
Praca w stresogennych warunkach (w sytuacjach kryzysowych). | Utrudnione budowanie zdrowych relacji z uczniami i uczennicami. | |
Realizowanie godzin lekcyjnych nie tylko w jednej placówce. | Wypalenie zawodowe. | |
Konieczność szybkiego dostosowywania się do zmian organizacyjno-programowych. | ||
Organizacja czasu w placówce | Nauka w systemie zmianowym. | Stres i przemęczenie uczniów i uczennic. |
Incydentalne prowadzenie warsztatów umiejętności psychospołecznych dla uczniów jako dodatku do rutynowych zajęć szkolnych. | Nieefektywne rozwijanie kompetencji psychospołecznych. | |
Organizacja tworzenia programu wychowawczo-profilaktycznego | Brak kompleksowej strategii wychowawczo-profilaktycznej uwzględniającej diagnozę potrzeb i problemów, diagnozę przygotowania organizacyjnego placówki, planowanie działań i ich realizację. | |
System oceniania | Powierzchowne sprawdzanie stopnia przyswojenia danych treści kształcenia bez głębszej oceny zdolności rozwiązywania problemów, także w zespole, oraz stopnia przygotowania do uczenia się przez całe życie. | Obniżenie motywacji wewnętrznej. |
Pomijanie stosowania oceniania kształtującego, dominacja oceniania sumującego. | Obniżenie poczucia sprawczości uczniów i uczennic. | |
Przecenianie roli ocen w budowaniu i szacowaniu osiągnięć szkolnych ucznia, testomania. | Obniżenie umiejętności współpracy, spadek motywacji, brak wiary we własne siły, „syndrom oszusta” w przypadku uczniów z wysokimi wynikami. |
Czynniki negatywnie wpływające na kulturę organizacyjną i klimat placówki | |
---|---|
Sposób ustalania relacji w placówce | Brak wspierającej współpracy jako głównego sposobu realizacji zadań szkoły. |
Hierarchiczna kultura organizacyjna placówki, której formalnym celem działań są wyniki w postaci ocen. | |
Brak możliwości współuczestniczenia uczniów w podejmowaniu decyzji. | |
Formy wsparcia pracy nauczycieli | Brak doświadczeń w praktykowaniu pozytywnej superwizji koleżeńskiej i wzajemnych konsultacji. |
Trudności w koordynacji pracy zdalnej, hybrydowej. | |
Współpraca z rodzicami | Niewystarczająca współpraca z rodzicami, trudności we wspólnym budowaniu postawy prozdrowotnej, wspieraniu pozytywnego rozwoju dzieci i młodzieży. |
Pytania sprawdzające
1. Duża liczba zadań domowych z różnych przedmiotów wpływa na uczniowską motywację i kondycję psychofizyczną
2. Czy brak wspierającej współpracy w zespole pedagogicznym może być czynnikiem ryzyka w organizacji działań edukacyjnych, wychowawczych, profilaktycznych
Jakie działania organizacyjne składają się na kompleksową strategię wychowawczo-profilaktyczną?
Wyślij