Sieciowanie
Jak zbudować sieć zmieniającą środowisko fizyczne?
Uruchom myślenie projektowe w szkole
Chcąc wdrożyć zmiany w środowisku szkolnym warto zbudować sieć, która będzie praktycznie pracowała nad tymi zmianami. Do sieci można zaprosić oprócz nauczycieli własnej szkoły, także pracowników innych placówek oświatowych, PPP, a równocześnie przedstawicieli lokalnych firm, którzy byliby chętni do wspierania zmian w swojej społeczności. Do wspólnej pracy oraz planowania działań warto wykorzystać Design Thinking.
Materiał “Design Thinking w praktyce. Studium przypadku” stworzony przez Fundację Szkoła z Klasą zawiera opracowany „krok po kroku” proces wykorzystania metody w praktyce, na przykładzie jednej z bytomskich szkół. Nauczyciele skupili się na wypracowaniu takich rozwiązań, które miały wspierać i ułatwiać komunikację z uczniami podczas zajęć. Dzięki publikacji możecie prześledzić jak powstawały – od momentu sformułowania celu całego procesu, przez konsultacje w szkole i jego redefiniowanie, aż po projektowanie konkretnych działań.
Poznaj aktualne trendy w projektowaniu klas
Ważnym elementem sieciowania jest zdobywanie nowych informacji na temat aktualnych trendów w projektowaniu przestrzeni edukacyjnych oraz dalsze ich udostępnianie. Warto pomyśleć o stworzeniu grupy (np. na Facebooku), która będzie koncentrowała się wokół tematyki projektowania środowiska fizycznego w danej społeczności lokalnej lub w danym regionie. Innym rozwiązaniem jest promowanie rozwiązań, które nasza placówka wdrożyła w swojej praktyce i które się sprawdzają (np. poprzez media społecznościowe, organizowanie konferencji lub webinarów online).
Bibliografia
Barrett P. et al., The Impact of Classroom Design on Pupils’ Learning: Final Results of a Holistic, Multilevel Analysis, Building and Environment, 2016.
Barrett P., Zhang Y., Optimal Learning Spaces Design Implications for Primary Schools, Salford Centre for Research and Innovation, SCRI Research Report, 2009.
Bruce N., Condie J., Henshaw V., Payne S.R., Analysing Olfactory and Auditory Sensescapes in English Cities: Sensory Expectation and Urban Environmental Perception Ambiance, 2015.
Cannon Design, Mau B., The Third Teacher: 79 Ways You Can Use Design to Transform Teaching & Learning, Abrams Books, 2010.
Cheryan S., Ziegler S. , Plaut V., Andrew N., Designing Classrooms to Maximize Student Achievement, Meltzoff Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 2014.
Deinet U., Raumaneignung als Bildung im Stadtraum, in: Coelen, T., Heinrich A.J., Milion A. (eds.), Stadtbaustein Bildung, Springer, Wiesbaden, 2015, pp. 159–66.
Dillon R., Gilpin B., Juliani A.J., Redesigning Learning Spaces, Corwin Connected Educators Series, 2016.
Djimantoro M.I., Multisensory Experience for Mental Health in Higher Education Classroom Design, IOP Publishing Ltd, 2018.
Driskell D., Creating Better Cities with Children and Youth, Earthscan Ltd and UNESCO, London, 2002.
Duyan F., Unver R., A Research on the Effect of Classroom Wall Colours on Student’s Attention, Journal of Faculty of Architecture, 2016.
Duyan F., Ünver R., A Research on the Effect of Classroom Wall Colours on Student’s Attention, 2017.
Górkiewicz K. et al., Educational Spaces 21. Open up!, ERASMUS+, 2016. Halblaub Miranda M., Ustinova M., Tregel T., Knöll M., MoMe@school – A Pilot Study on a Analytical and Participatory Tool for Active Learning Spaces Design, Journal of Urban Design and Mental Health, 2017.
Hare R.L., Dillon R., The Space. A Guide for Educators, EdTechTeam Press, 2019.
Joye Y., Some Reflections on the Relevance of Fractals for Art Therapy, The Arts in Psychotherapy, Volume 33, Issue 2, 2006, pp. 143–147.
Kang J., Aletta F., Gjestland T.T., Brown L.A., Botteldooren D., Schulte-Fortkamp B., Lercher P., van Kamp I., Genuit K., Fiebig A., Coelho L.B., Maffei L., Lavia L., Ten Question on the Soundscape of the Built Environment Building Environment, Volume 108, 2016, pp. 284–294.
Knöll M., Urban Health Games. Collaborative, Expressive & Reflective. Ph.D. Dissertation. Universität Stuttgart, Fakultät Architektur und Stadtplanung – Institut Grundlagen Moderner Architektur und Entwerfen, Stuttgart, 2012.
Maffei L., Soundscape Approach in Urban Renewal: Parks and Areas of Acoustic Quality DAGA, Berlin, 2010.
Matos A., Rocha T., Cabral L., Bessa M., Multi-sensory Storytelling to Support Learning for People with Intellectual Disabilities: an Exploratory Didactic Study, International Conference on Software Development and Technologies for Enhancing Accessibility and Fighting Infoexclusion, Saint Augustin, 2015.
Milkie M., Warner C., Classroom Learning Environments and the Mental Health of First Grade Children, Sager Journals, 2011.
Ripp P. Uczyć (się) z pasją. Jak sprawić, by uczenie (się) było fascynującą podróżą, Dobra Literatura 2017.
Schulen planen und bauen – Grundlagen und Prozesse, Kapitel IV, Montag Stiftung, 2017, pp. 135–163.
Sikorski W., Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji, Edukacja 2013.
Taheri Z., Studying the Effect of Classroom Interior Design on the Happiness and Mental Health of the Female Adolescent Students, 2019. The Design of Safe, Secure & Welcoming Learning Environments Hosted by the Committee on Architecture for Education, The American Institute of Architects, 2019.
Thornburg D., Campfires in Cyberspace: Primordial Metaphors for Learning in the 21st Century, International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2004.
Tillmann S., Tobin D., Avison W. et al., Mental Health Benefits of Interactions with Nature in Children and Teenagers: a Systematic Review, Epidemiol Community Health, 2018, 72: 958–966.
World Health Organization, Mental Health Included in the UN Sustainable Development Goals, http://www.who.int/mental_health/SDGs/en/, Retrieved 22 June 2018.
Wang G., Zhang Y., Mitigate the Effects of Home Confinement on Children During the COVID-19 Outbreak, The Lancet, 4 March 2020.