Czynniki ryzyka
Analizując czynniki ryzyka i planując działania zaradcze, warto je rozpatrzyć pod kątem poszczególnych sfer rozwojowych (Borowik, 2018). Wśród negatywnych czynników, ryzyka związanych ze sferą fizyczną, wymienić należy:
- przeciążenie pracą umysłową, nadmiar obowiązków (nauki, zadań domowych);
- bierne formy spędzania czasu wolnego, ograniczenie wysiłku fizycznego (dominacja czasu poświęconego na kontakty internetowe i gry komputerowe);
- brak czasu na wypoczynek, czasu wolnego od zajęć lekcyjnych i zajęć dodatkowych;
- zażywanie substancji psychoaktywnych;
- nałogowe zażywanie środków farmakologicznych, w tym sterydów mających poprawić sylwetkę;
- niewłaściwa dieta prowadząca do zaburzeń, takich jak bulimia i anoreksja;
- nieumiejętność radzenia sobie ze stresem;
- nieznajomość technik i sposobów relaksacji.
W sferze społecznej czynnikami ryzyka są:
- brak autorytetów i osób znaczących w otoczeniu ucznia;
- brak zaufania i bliskich więzi w rodzinie;
- brak pozytywnych związków społeczno-emocjonalnych, skutkujących poczuciem lęku, niepewności i bezradności,
- nieumiejętność przeciwstawienia się kulturze konsumpcyjnej;
- nieumiejętność przeciwstawienia się rywalizacji;
- brak poczucia podmiotowości;
- brak wiedzy i umiejętności porozumiewania się bez przemocy;
- doznawanie różnych form przemocy, w tym cyberprzemocy.
Rozwój sfery psychicznej (intelektualnej i emocjonalnej) może zostać zaburzony czynnikami ryzyka, jakimi są:
- brak poczucia odpowiedzialności za własne wybory i decyzje;
- brak alternatyw wobec kultury konsumpcjonizmu;
- egocentryzm i poczucie alienacji, wynikające z niezaspokojenia ważnych potrzeb;
- kryzys autorytetów.
Czynniki negatywne, dotyczące sfery duchowej (aksjologicznej) w rozwoju i kształtowaniu postaw młodego człowieka, są związane z:
- niezaspokojoną potrzebą tożsamości i indywidualności;
- zachwianą hierarchią wartości;
- ograniczonym kontaktem ze światem wartości kultury;
- brakiem umiejętności budowania pozytywnych relacji opartych na wartościach (szacunku, tolerancji, akceptacji drugiej osoby).
Diagnoza i analiza czynników ryzyka może służyć do tzw. mapy drogowej dla działań pedagogicznych – profilaktycznych i terapeutycznych, w postaci mapy środowiskowej czynników ryzyka w szkole i placówce. W zestawieniu z mapą środowiskową czynników chroniących może stanowić podstawę programów profilaktyczno-wychowawczych.
Pytania kontrolne
1. Proszę wymienić co najmniej pięć czynników ryzyka związanych z obszarem rodzinnym, najbliższym otoczeniem dziecka.
Wyślij