Moduł 5
Jak zdiagnozować środowisko fizyczne szkoły
Spis treści:
Temat przestrzeni fizycznej szkoły jest czymś, co dotyka każdego z uczniów, więc każdy z nich będzie na ten temat miał swoje przemyślenia. Ich spostrzeżenia będą często zaskakujące. Dajmy im okazję do podzielenia się nimi. W ten sposób wspieramy poczucie własnej wartości i łączność z naszą placówką.
Diagnoza środowiska fizycznego szkoły na potrzeby programu wychowawczo-profilaktycznego może stanowić wyzwanie, a jednocześnie być szansą wyjścia do rozmowy o wszelkich potrzebach i zagrożenia zdrowia psychicznego uczniów i uczennic. Warto też myśleć o ewaluacji tej dziedziny jako o okazji do równoczesnej pracy wychowawczo-profilaktycznej z naszymi dziećmi i młodzieżą poprzez uczestnictwo w procesie analizowania wyzwań i poszukiwania rozwiązań. Badanie powinno odpowiedzieć nam na pytania:
- jakie czynniki chroniące zdrowie psychiczne uczniów, które powinniśmy wspierać i rozwijać, występują w naszej przestrzeni fizycznej?
- jakie czynniki zagrażające zdrowiu psychicznemu uczniów, które powinniśmy zniwelować lub usunąć, występują w naszej przestrzeni fizycznej?
- jakie są potrzeby zdrowia psychicznego naszych uczniów, które moglibyśmy zaspokoić poprzez działania wychowawczo-profilaktyczne w przestrzeni fizycznej szkoły i klasy?
Diagnoza wieloaspektowa
Pierwszym rodzajem badania jest wieloaspektowa diagnoza przestrzeni fizycznej, połączona z uważnością na spostrzeżenia różnych członków społeczności szkolnej. Koncentrując się na potrzebach uczniów i uczennic poszukujemy przestrzeni, które są wspierające, oraz tych, które są zagrażające różnym aspektom zdrowia psychicznego uczniów.
Diagnoza prowadzona wśród uczniów i uczennic
Krok 1. Spacer połączony z obserwacją. Zadaniem uczniów jest zrobienie zdjęć różnych miejsc (ważnych dla nich/w których spędzają dużo czasu) w szkole i w klasie oraz wskazanie przestrzeni w kategoriach:
- relaks,
- aktywność fizyczna,
- moje ulubione miejsce,
- nauka,
- czas z innymi,
- nielubiane miejsce.
Kategoria | Opis wyjaśniający dla uczniów | Proponowany aspekt zdrowia psychicznego (czynnik wspierający lub czynnik ryzyka)* |
---|---|---|
Relaksujące | Czuję się tu zrelaksowany/zrelaksowana. Mogę odpocząć i nie martwić się niczym. |
Dbanie o swoje potrzeby Rozwijanie uważności Wyciszenie i koncentracja Budowanie relacji z samym sobą |
Miejsce dobre do aktywności fizycznej, zabawy | Mogę się tu pobawić aktywnie, pograć lub poćwiczyć. | Aktywność fizyczna Budowanie relacji z rówieśnikami Rozładowywanie emocji Rozwijanie dyscypliny, umiejętności trzymania się zasad Kontakt z naturą Rozwój emocjonalny przez doświadczanie Rozwijanie samodzielności |
Moje ulubione miejsce | Bardzo lubię to miejsce. Czuję się tu bezpiecznie i wygodnie. |
Dbanie o swoje potrzeby Budowanie poczucia bezpieczeństwa |
Dobre miejsce do nauki | Dobrze i wygodnie mi się tu uczy, odrabia prace domowe, przygotowuje projekty. | Rozwijanie samodzielności Budowanie poczucia sprawczości Budowanie relacji z rówieśnikami |
Dobre miejsce do spędzania czasu z innymi | Tu mogę porozmawiać z kolegami i koleżankami. Tu czuję się częścią klasy. | Budowanie relacji z rówieśnikami Poczucie łączności z klasą/szkołą Rozwój empatii Poczucie przynależności do grupy |
Nielubiane miejsce | Źle się tu czuję. Boję się tego miejsca. Unikam tego miejsca. | Obniżenie poczucia bezpieczeństwa Rozwijanie lęku Podwyższenie poziomu stresu Naruszenie poczucia łączności z klasą Rozwijanie lub pogłębianie traumatycznych wspomnień |
*W zależności od szczegółowych odpowiedzi uczniów mogą się tu pojawić inne czynniki nieuwzględnione w tabeli.
Alternatywnie, w przypadku niemożności wykorzystania smartfonów lub aparatów do przeprowadzenia diagnozy, uczniowie mogą odbyć spacer po szkole i wynotować wybrane miejsca (na karcie pracy).
Krok 2. Opracowanie kolaży. Uczniowie podsumowują wyniki spaceru w formie kolaży, plakatów. Proszeni są także o przedstawienie (napisanie lub narysowanie), co dla nich jest szczególnie ważne w przestrzeni szkolnej/klasowej (co lubią) oraz czego potrzebują (czego im brakuje).
Wykonując analizę wykonanych prac, należy zwrócić uwagę na częstotliwość pojawiania się konkretnego miejsca, zarówno w kontekście pozytywnym (budującym zdrowie psychiczne uczniów i uczennic), jak i negatywnym. Drugim elementem branym pod uwagę w analizie powinny być oczekiwania uczniów i uczennic oraz potrzeby wyrażane wobec przestrzeni fizycznej. W zależności od rodzaju miejsca oraz jego wpływu na zdrowie psychiczne uczniów, można w rekomendacjach do programu wychowawczo-profilaktycznego zaproponować np.:
- wspólną pracę uczniów nad zmianą przestrzeni uważanej za niebezpieczną (wspólne projektowanie zmiany i jej wdrażanie) – rozwijane postawy i kompetencje: postawa prospołeczna, kompetencje kluczowe we współpracy w grupie, umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów, budowanie poczucia własnej wartości poprzez samodzielną pracę na rzecz innych, poczucie łączności ze szkołą i środowiskiem rówieśniczym;
- zajęcia dotyczące radzenia sobie z agresją, rozwiązywania sytuacji trudnych, w przypadku wskazywania miejsc jako niebezpiecznych ze względu na przemoc fizyczną i/bądź psychiczną – rozwijanie postawy radzenia sobie z agresją własną i cudzą, rozwijanie kompetencji komunikacyjnych;
- stworzenie przestrzeni pozwalającej na odpoczynek, wyciszenie się, w połączeniu z warsztatami z uważności i koncentracji.
Diagnoza według trzech wymiarów przestrzeni
Biorąc pod uwagę holistyczne podejście do przestrzeni nauczania przez pryzmat jej trzech wymiarów, możemy przygotować badanie, które pozwoli nam poznać poziom doświadczania przestrzeni przez uczniów i uczennice. Na tej podstawie będzie możliwe zaplanowanie spójnych działań wychowawczo-profilaktycznych uwzględniających aspekt środowiska fizycznego szkoły.
Diagnoza prowadzona wśród nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych oraz kadry niepedagogicznej
Krok 1. Wypełnienie kwestionariusza (opracowanie własne na podstawie badań P. Barrett, Y. Zhang, 2015) przez możliwie jak największą liczbę osób zatrudnionych w szkole oraz przeprowadzenie analizy ilościowej wyników.
- Które wymiary przestrzeni uzyskały najwięcej punktów?
- Które wymiary przestrzeni uzyskały najmniej punktów?
- Jakie aspekty zdrowia psychicznego mogą być zagrożone, a jakie są wspierane?
Krok 2. Wywiad grupowy przeprowadzony w gronie 5–8 osób. Do jego przeprowadzenia potrzebny będzie plan szkoły z zaznaczonymi wszystkimi salami, a także widokiem na tereny zielone i obszary zewnętrzne placówki. Uczestnicy wywiadu proszeni są o oznaczenie (np. kolorowymi kropkami) miejsc na mapie według zaproponowanego schematu:
Wymiary przestrzeni | Paramter przestrzeni | Sposób oznaczania | |
---|---|---|---|
Wysoka jakość | Niska jakość | ||
Naturalność | Światło | zielona kropka | czerwona kropka |
Dźwięk | |||
Temperatura | |||
Jakość powietrza | |||
Związek z naturą | |||
Indywidualizacja | Poczucie własności | granatowa kropka | jasnoniebieska kropka |
Elastyczność i niezależność | |||
Zrozumiałość | |||
Stymulacja | Kolory | żółta kropka | pomarańczowa kropka |
Faktury |
Diagnoza wielozmysłowa
Kolejnym rodzajem badania przestrzeni szkoły, który możemy zastosować, jest koncentracja na różnych formach wielozmysłowego doświadczania przestrzeni.
Diagnoza prowadzona wśród uczniów, uczennic, nauczycieli i rodziców
Uczniowie, we współpracy z nauczycielami i rodzicami, przygotowują makietę wybranych przestrzeni szkolnych, np. swojej klasy, boiska szkolnego, korytarza itp. Starają się przy tym odwzorować jak najwięcej elementów występujących w tych przestrzeniach. Warto, by uwzględnili także bodźce węchowe czy dźwiękowe.
Po wykonaniu makiety omawiają z diagnozującym, jak widzą i odczuwają stworzoną przez siebie przestrzeń:
- Jakie dźwięki tutaj słyszysz najczęściej? Czy są one dla Ciebie pozytywne czy negatywne?
- Czego oczekujesz od dźwięku w klasie?
- Co widzisz tutaj najczęściej? Czy jest to dla Ciebie pozytywne, czy negatywne?
- Czego oczekujesz, że się wydarzy w tej przestrzeni?
- Jaki zapach można zidentyfikować w tej przestrzeni? Pozytywny czy negatywny?
- Czy jest Ci tu zimno, czy ciepło?
- Jak się tutaj czujesz?
Kolejnym etapem jest wspólne opracowanie proponowanych zmian (oczekiwań), które przyczyniłyby się do lepszego doświadczania przestrzeni fizycznej.
Podział wyników doświadczania na:
- wizualne,
- dźwiękowe,
- dotykowe,
- węchowe,
- ew. smakowe.
Pytania sprawdzające
1. Wykonując analizę wykonanych prac na potrzeby diagnozy, należy zwrócić uwagę na częstotliwość pojawiania się konkretnego miejsca, wyłącznie w kontekście pozytywnym.
2. Diagnoza środowiska fizycznego szkoły na potrzeby programu wychowawczo-profilaktycznego: